Terug

Blogs

Slapen in de eerste twee maanden

Je bent pas moeder geworden dan komt er in de eerste weken samen met je baby veel op je af. Je vraagt je misschien af of je baby niet teveel slaapt, of juist te weinig. Of je baby slaapt alleen maar in jouw armen. Een pasgeboren baby slaapt in de eerste twee maanden bijna de hele dag. Tussendoor wordt hij even wakker voor een voeding maar vrij snel daarna zal hij weer gaan slapen. Een baby slaapt nu zo'n 20 uur per dag. Aan het eind van deze periode zal dat nog ongeveer 16 uur zijn.
Ritme

Het dag- en nachtritme van een baby is omgedraaid. Dit komt omdat de baby in jouw buik actief werd op de momenten dat jij rustig op de bank of in bed lag. Overdag werd de baby juist lekker in slaap gewiegd door jouw bewegingen. Rond de leeftijd van 6 weken is jouw baby gewend aan ons dag -en nachtritme en zal je merken dat hij overdag iets vaker wakker is. Aan het begin van deze periode kan een baby maximaal 45 minuten wakker zijn en zal dan weer gaan slapen. Deze wakkertijd breidt zich in de eerste twee maanden langzaam uit tot zo'n 75 á 90 minuten.

Een baby geeft vaak zelf wel aan wanneer hij weer moe wordt.
Slaapsignalen zijn bijvoorbeeld:

thumb
  • gapen
  • in de oogjes wrijven
  • wegkijken
  • staren
  • trappelen met de beentjes
  • jengelen

Leg je baby binnen deze wakkertijd weer op bed. Langer wakker houden brengt oververmoeidheid en een oververmoeide baby valt moeilijker in slaap en wordt 's nachts vaker wakker.

9 maanden

Een jonge baby vindt het heerlijk om in de armen van zijn ouders te slapen en sommige baby's weigeren zelfs om helemaal ergens anders te slapen. Dit is niet vreemd, je kind is immers 9 maanden dag en nacht bij je geweest en nu moet hij alleen in een bedje slapen.
 


9 maanden lang voel je elke, liefdevolle, beweging van je moeder
en hoor je 24 uur per dag haar hartslag en haar stem.


 

Het is op deze leeftijd nog prima om je baby lekker bij je te nemen of bijvoorbeeld te laten slapen in een draagdoek. 's Nachts kan een co-sleeper fijn zijn als jouw kind graag dichtbij jou is. Als een baby zichzelf steeds  wakker 'maait' met zijn armpjes of erg onrustig is, kan het helpen om je baby in te bakeren.

Er zijn verschillende inbakersystemen op de markt en het is soms even zoeken welke het beste bij jouw baby past. 

thumb

Wil je gaan inbakeren vraag hiervoor altijd eerst goed advies bij een professional die meer weet over inbakeren zoals een slaapcoach. Want de ene baby heeft een iets strakkere inbakerdoek nodig, terwijl de andere baby dit juist niet prettig vindt.

Tegen het einde van deze periode, van twee maanden, gaat een baby 's nachts vaak langer stuk achter elkaar slapen van zo'n 4 á 5 uur. Bij baby's die borstvoeding krijgen gebeurt dit meestal iets later, zij worden vaak nog om de 3 uur wakker voor de voeding.

Onrust en huilen

Sommige baby's zijn vanaf de geboorte onrustig, veel wakker en huilen veel. Bijvoorbeeld als er lichamelijke factoren spelen die het voor de baby moeilijk maken om te slapen, zoals reflux of darmkrampen. In zo'n geval is het belangrijk om te zorgen voor slaap, hoe dan ook. Slaapt je baby alleen rechtop tegen jou aan, doe dit dan zoveel mogelijk. Je kunt hiervoor ook een draagdoek gebruiken. Zo voorkom je dat je baby ook nog oververmoeid raakt en nog meer moet huilen.

Daarnaast is het belangrijk om op zoek te gaan naar de oorzaak van de onrust zodat je deze kunt aanpakken.
Tip: Het kan helpen om een dagboek bij te houden zodat je inzicht krijgt in de momenten waarop je baby onrustig is.

thumb
Heb je als moeder het gevoel dat er iets niet goed is, blijf dan zoeken tot je de juiste persoon hebt gevonden die jou kan helpen.

Moeders worden vaak gezien als onzeker en overbezorgd maar jij kent jouw kind het beste.

 

Twee maanden

In deze eerste fase kun je jouw baby alvast de juiste slaapgewoonten gaan leren. Probeer je baby af en toe overdag ook in zijn bedje te laten slapen. Leg hem daarbij slaperig, maar nog niet helemaal slapend, neer. Zo leert je baby om zelf in slaap te vallen. Kinderen die geleerd hebben om zelfstandig in slaap te vallen, slapen dieper en vaak ook langer en worden in de nacht minder vaak wakker. Lukt het bedje toch niet? Dan is de kinderwagen een goed alternatief. De kinderwagen lijkt een beetje op het bedje maar door de bewegingen van de wagen help je je baby een beetje bij het in slaap vallen.

Maak de kamer waar je kind slaapt zo donker mogelijk. Licht stimuleert de hersenen om wakker te worden en zeker in de zomer als het vroeg licht wordt, zal je baby hier makkelijk wakker van worden. Zorg dus voor goede verduisterende gordijnen en plak licht doorlatende kieren af.

Let ook op voeding en slaapassociatie. In het begin is er nog een ritme van slapen, voeden,  slapen en vallen baby's vaak heerlijk aan de borst (of fles) in slaap. Dit is prima alleen probeer tegen het eind van deze twee maanden fase je baby niet altijd op de voeding in slaap te laten vallen. Je kunt je baby na de voeding even licht wakker maken en hem dan slaperig in zijn bed leggen. Je zorgt er daarmee voor dat voeding geen slaapassociatie wordt die je baby altijd nodig heeft om in slaap te kunnen vallen. Nu werkt dit nog prima, maar uiteindelijk zorg dit voor een lichtere slaap en kortere slaapjes.


Daglicht heeft een positief effect op slaap. Vooral ochtendlicht stelt de hormoonhuishouding van jouw baby goed in en dat heeft een gunstig effect op het slapen. Zorg dus voor licht zodra je opstaat, doe de gordijnen open en laat het licht binnen.

thumb

 


Ga in de ochtend lekker naar buiten met je baby, het ochtendlicht is goed voor jou!



Geniet

Het belangrijkste advies dat wij je in deze periode kunnen geven is: geniet!
Neem je baby lekker bij je als hij of zij dat fijn vindt. Zorg voor knuffelmomenten en huid op huid contact. Deze eerste fase is vooral bedoeld om samen te wennen aan jullie nieuwe leven als gezin!

 

Slaapcoach

Dit blog is geschreven door slaapcoach Patricia Luppers van Dreamzzslaapcoaching
Voor vragen over slapen van jouw baby of heb je hulp of advies nodig? Dan kun je haar gerust mailen of een appje sturen. Voor meer informatie wat zij doet als slaapcoach kun je lezen op haar website www.dreamzzslaapcoaching.nl

 

thumb
 
,,Als slaapcoach en onrustdeskundige begeleid ik ouders om hun slecht slapende baby's en kinderen (van 0 tot 4 jaar) weer lekker te leren slapen. Dit doe ik met een slaapplan op maat, passend bij het gezin en jullie situatie en in kleine haalbare stapjes''

Patricia Luppers

 

noot: 'Waar we hij schrijven, bedoelden we hij/zij'
Tip of vraag?

Heb je een tip of vraag laat het ons dan weten, dit kan via contact op onze website of via Facebook chat.

Meer blogs

Veelgestelde vragen over slapen

Regelmatig vragen ouders ons voor advies over het slaapritme van hun jonge baby. Deze vragen beantwoorden wij zo goed mogelijk. Degene die hier veel meer over kan vertellen is slaapcoach Patricia Luppers. Lees haar blog.

Lees meer Path

De juiste slaapomgeving voor je baby

In dit blog vertelt Patrica Luppers, slaapcoach, wat een goede slaapomgeving is voor je baby. En waar je op kunt letten.

Lees meer Path

Je baby is verkouden

Baby's hebben vaker last van een verkoudheid dan volwassenen. Maar hoe ontstaat een verkoudheid, wat kan je eraan doen en wanneer moet je de verloskundige en of huisarts inschakelen. Wij hebben het allemaal voor je op een rijtje gezet. 

Lees meer Path

Aangesloten zorgverzekeraars & partners

Zorgverzekeraars
Zilveren kruis
Interpolis
FBTO
De Friesland
Menzis
anderzorg
Hema
PMA
Onze partners
STAP
MoedersvoorMoeders
RIVM
Voedingscentrum
12maandenzwanger
Longfonds
Puur Persoonlijk
Boekstart
Stichting Babyspullen
Terug naar boven