Terug

Blogs

Ramadan, zwanger en borstvoeding

Dit jaar zal de Ramadan anders zijn, niet samen bidden, niet met familie samen eten en geen groot suikerfeest. Door de corona maatregelen zal men nu vooral thuis zijn en in kleine kring samen zijn.

Het vasten tijdens de Ramadan is in principe verplicht voor alle moslims, maar wanneer het een risico oplevert voor de gezondheid van moeder en/of (ongeboren) kind dan is het voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven toegestaan om van het vasten tijdens de Ramadan af te zien en dit later alsnog in te halen.

Vasten tijdens de Ramadan en ook nog zwanger zijn of borstvoeding geven is niet ideaal, maar het is wel mogelijk. Samen met je familie vasten is natuurlijk veel fijner dan het later alleen in te halen. Dit is dan ook vaak één van de redenen dat zwangere moslimvrouwen wel gaan vasten.


Ramadan en zwangerschap

Je ben zwanger en wilt misschien wel meedoen met de vastenperiode. Wij geven je dan het advies om dit te bespreken met je verloskundige. Juist in de zwangerschap wordt er veel van je gevraagd als je gaat vasten.

thumb

De eerste 12 weken van je zwangerschap zijn heel belangrijk voor de ontwikkeling van je kindje. In deze periode worden alle organen gevormd en wordt het kindje gevormd. Je voelt dat je in deze periode sneller moe bent, meer slaap nodig hebt en vaak ook wat misselijk bent.

Na deze 12 weken vindt alleen dan nog groei en rijping van de baby plaats.

Wat ook een belangrijke ontwikkeling gedurende de laatste maanden van de zwangerschap.

Gedurende de gehele zwangerschap neemt de baby alle nodige voedingsstoffen en energie van jou. Juist in deze periode is goede voeding belangrijk, zeker als je overdag gaat vasten. Vasten is voor zwangere vrouwen een stuk zwaarder.

Belangrijk! Blijf goed voor jezelf zorgen. Dit doe je door goed te rusten, goede voedzame voeding tot je te nemen en ook voldoende te drinken.
 


GA JE VASTEN, LUISTER DAN NAAR JE LICHAAM.


 

Klachten tijdens het vasten

  • Misselijk en hoofdpijn. Meestal komt dit door vocht te kort. Deze klacht trekt na een aantal dagen vaak weg.
    Tip; het is verstandig  om dan toch een beetje te drinken.
  • Duizelig of flauwvallen. Omdat er voor langere tijd niet wordt gegeten daalt de bloedsuikerspiegel en de bloeddruk.
    Tip; doe rustig aan.
  • Extreme vermoeidheid. Tijdens de zwangerschap ben je al vaker moe. Tijdens de vastenperiode kan dit verergeren.
    Tip; neem geregeld je rust en eet voedzame voeding.
Ramandan en borstvoeding

Wanneer je borstvoeding geeft tijdens de Ramadan dan is er de mogelijkheid om wel of niet mee te doen. De keuze is ook hier aan jezelf.

thumb

In sommige onderzoeken wordt aangegeven dat vasten de melkproductie en ook samenstelling iets kan verstoren. Belangrijk is dat je tijdens het vaste op de momenten dat je mag eten en drinken goed voedzaam voedsel tot je neemt.

Moedermelk wordt niet gemaakt van voedsel dat net werd gegeten , maar van de voorraden die in het lichaam zijn opgeslagen.

Sommige vrouwen overwegen zelfs om borstvoeding voor of tijdens de Ramadan af te bouwen. Terwijl dit helemaal niet nodig is. Met goede voeding op de momenten dat je mag eten en genoeg rust kom je ook als borstvoedende moeder deze vastenperiode door.
 

Een paar tips wat je kunt doen

  • Laat je kindje zoveel mogelijk aan de borst drinken wanneer het donker is. Dit is ook de tijd dat je als moeder weer volop mag eten en drinken.
  • Is je kindje ouder dan zes maanden en krijgt ook al vast voedsel. Geef hem of haar overdag dan vooral vast voedsel.
  • Wanneer je een kolf hebt of kan huren dan kun je in de avond/nachturen wat extra kolven om dit overdag eventueel erbij te geven.
  • Wanneer je kunstvoeding wilt geven denk hierover goed na want vaak blijkt dan wel dat je melkproductie hierdoor achteruit kan gaan.
  • Twijfel je of je kindje wel goed groeit dan kun je altijd tijdens het inloopspreekuur bij je eigen consultatiebureau langs gaan om te wegen. Ook al doe je dit elke week.
  • Wanneer jezelf niet helemaal goed voelt, stop dan eventueel met vasten of sla een paar dagen over.

   


Rust en eet voldoende.



Voeding

Wanneer je tijdens je zwangerschap en ook wanneer je borstvoeding geeft gaat vasten is goede voeding en voldoende drinken in de tijd dat je mag eten zeer belangrijk. Als je hier zelf goed op let dan is de kans op complicaties kleiner en kan je zoveel mogelijk klachten verminderen.

Een aantal tips voor je op een rij

  • Vermijd suikerrijke maaltijden.
  • Drink niet alleen thee maar neem ook smoothies, zelfgemaakte milkshakes, vruchten en/of groentesappen. Een heerlijke voedzame soep is ook heel goed.
  • Zorg voor voldoende eiwitten en vetzuren. Dit zit onder andere in vis, linzen, eieren, kikkerwten en vlees.
  • Koolhydraat voedsel is zowel voor moeder als voor haar kind een efficiënte brandstof naast dat het vezelrijk is. Eet bijvoorbeeld veel groenten, volkorenpasta, havermout, muesli, dadels en fruit.

Door te vasten kan het zijn dat je minder de mineralen zink, magnesium en kalium binnen krijgt. Door bijvoorbeeld maaltijden te nemen met linzen, kikkererwten, tomaat, kippenvlees, rundvlees en zaden zoals pompoenpitten en sesamzaad kan dit hierop een gunstig effect hebben. Eet tussendoor kleine beetjes zoals zuivel en noten. Je kunt naast je bed een heerlijke smoothie klaar hebben staan bijvoorbeeld van zuivel en fruit eventueel aangevuld met gemalen noten en dadels. Dan heb je 's nachts altijd wat bij de hand.

Tot slot

Heb je twijfels om mee te doen. Bespreek dit dan met je verloskundige, gynaecoloog of binnen je eigen geloofsgemeenschap.

 

Bron

Tip of vraag?

Heb je een tip of vraag laat het ons dan weten, dit kan via contact op onze website of via Facebook chat.

Meer blogs

Alcohol en zwanger, liever niet!

Wat doet alcohol? Wanneer je dit gebruikt voor en tijdens je zwangerschap of tijdens de borstvoedingsperiode. 

Lees meer Path

Het kraampakket

Wij hebben alles wat je wilt weten over het kraampakket voor je op een rijtje gezet. Zoals; wat en waarvoor heb je het nodig, hoe kan je het aanschaffen en wat kan je met de overgebleven spullen doen. 

Lees meer Path

De basic baby uitzetlijst

Je hebt veel spullen nodig als je een baby verwacht. Van kleding voor je kindje tot de lakentjes voor het bedje en nog veel meer. Je kunt  onze basic baby uitzetlijst als checklist gebruiken bij het winkelen. Deze lijst is een advies!

Lees meer Path

Aangesloten zorgverzekeraars & partners

Zorgverzekeraars
Zilveren kruis
Interpolis
FBTO
De Friesland
Menzis
anderzorg
Hema
PMA
Onze partners
STAP
MoedersvoorMoeders
RIVM
Voedingscentrum
12maandenzwanger
Longfonds
Puur Persoonlijk
Boekstart
Stichting Babyspullen
Terug naar boven