Voor kraamzorgaanbieders
Eind 2020 hebben zorgverzekeraars besloten dat de digitale voorlichting en instructie, waarvan Babybalance de grondlegger is, per januari 2021 reguliere zorg is geworden. Daarom gaan ze Babybalance, dat aan alle strenge voorwaarden van de zorgverzekeraars voldoet, per januari 2021 vergoeden via de kraamzorgorganisaties. Daarvoor sluit je als kraamzorgorganisatie een overeenkomst met ons af. Zo wordt het (nog) gemakkelijker om ons product te gebruiken én aan jullie cliënten aan te bieden. Bekijk hier welke kraamzorgorganisaties op dit moment zijn aangesloten.
Zo werkt het
We leggen de voorwaarden en de afhandeling vast in een overeenkomst. Neem daarvoor contact met ons op. Zodra we de overeenkomst hebben getekend, kun je Babybalance zelf gebruiken en aanbieden aan cliënten van wie de zorgverzekeraar de digitale voorlichting en instructie vergoedt. Daarna heeft je cliënt tot en met drie maanden na haar uitgerekende datum toegang tot Babybalance. Alle zorgverzekeraars vergoeden het Babybalance-account.
Andere professionals
Wat betekent dit voor zorgprofessionals die geen kraamzorg leveren?
Vooralsnog kun je helaas nog geen toegang krijgen tot onze digitale voorlichting en instructie. We verwachten dat dit op termijn wel mogelijk is. We houden je daarvan op de hoogte via deze pagina.
Nog wat achtergrondinformatie:
Waarom is voorlichting en instructie reguliere zorg geworden?
Zorgverzekeraars hebben de afgelopen jaren Babybalance vergoed als onderdeel van een innovatie-experiment. Hun verzekerden kregen een account aangeboden met toegang tot onze betrouwbare voorlichting en instructie. Uit dit innovatie-experiment bleek dat deze vorm van online kraamzorg veel vragen van zwangere vrouwen beantwoordt.
'Een voordeel van digitaal aanbod', zo zegt bijvoorbeeld Menzis, 'is dat de informatie al beschikbaar is voor de bevalling. Vrouwen kunnen zich zo eerder voorbereiden op de kraamtijd'.
Daarnaast , zo zeggen zorgverzekeraars, kan het problemen oplossen die bijvoorbeeld ontstaan wanneer een gezin minder of de minimale kraamzorguren ontvangt of hier zelf voor kiest. Babybalance kan dan een extra ondersteuning zijn bij deze gezinnen. We weten ook allemaal dat digitale zorg (e-Health) niet meer weg te denken is in tijden van corona.
Omdat het innovatie-experiment eind 2020 afliep, is besloten om van het succesvolle experiment, waarvan Babybalance de grondlegger is, per januari 2021 vast onderdeel te laten worden van de reguliere zorg.
Een belangrijke stap voorwaarts!
Babybalance in de basisverzekerde zorg, wat betekent dat?
De belangrijkste verandering is dus dat digitale voorlichting en instructie onderdeel is geworden van de kraamzorg. Met andere woorden:
Kraamzorgorganisaties die Babybalance aanbieden aan hun cliënten krijgen van alle zorgverzekeraars zowel de fysieke kraamzorg als digitale voorlichting en instructie vergoed. De voorwaarden hiervoor zal per zorg verzekeraar verschillend zijn. Voor meer informatie neem contact op met de zorgverzekeraar.
Een handige en vooral waardevolle aanvulling voor de momenten dat de kraamvrouw nog vragen heeft voor de kraamverzorgende of een fijne back-up als zij niet (meer) aanwezig is, zo is gebleken uit alle onderzoeken.
Dus niet of het een of het ander, gewoon één ‘kraamzorgpakket’.
Juist die combinatie is sterk: de kraamzorgprofessional zet actief de digitale voorlichting en instructie in in de kraamzorg, de (aanstaande) ouder gebruikt het om zich voor te bereiden en erover in gesprek te gaan met de kraamzorgprofessional. Laatst genoemde checkt ook of alles goed begrepen is.
Op die manier is een waardevolle combinatie ontstaan van traditionele kraamzorg aan huis met de modernste, betrouwbare online voorlichting via bijvoorbeeld deze website of onze Babybalance-app.
Strenge voorwaarden
Omdat dit vernieuwde kraamzorgpakket nu onderdeel is van reguliere zorg, moeten wij voldoen aan de volgende voorwaarden:
Op inhoud
- Digitale voorlichting en instructie en de normale aantal uren kraamzorg zit in één pakket en in één zorgplan voor de (aanstaande) ouders. De voorlichting en instructie is geïndiceerd conform het LIP (Landelijk Indicatie Protocol) en voldoet aan de KCKZ-richtlijnen.
- Binnen onze digitale omgeving, zowel via de website als onze app, kan de kraamvrouw checken of zij de informatie uit de digitale voorlichting en instructie goed heeft begrepen.
Financieel
- De kraamzorgaanbieders voeren het kraamzorgpakket uit, daarom declareren zij de kosten bij de zorgverzekeraar onder de Vektis prestatiecode 196227; Kraamzorg digitale voorlichting en instructie.
- Het Babybalance-account vertegenwoordigt de waarde van één fysiek kraamzorguur. Deze afspraken zijn opgenomen in een overeenkomst tussen zorgverzekeraar en kraamzorgbureau. Toegang tot Babybalance kost de cliënt niets extra zolang er standaard tussen de 24-49 uur fysieke kraamzorg geleverd wordt of in ieder geval binnen de 80 uur blijft van het Landelijke Indicatie Protocol (LIP).
- Over de digitale voorlichting en instructie betaald de cliënt geen Wettelijke Eigen Bijdrage (WEB) of eigen risico.
- Digitale voorlichting en instructie zoals gegeven door Babybalance kan worden aangeboden aan cliënten en gedeclareerd aan alle zorgverzekeraars.
Waarom Babybalance?
Kraamzorgaanbieders kunnen met een gerust hart hun kraamzorgpakket uitbreiden met Babybalance. Onze digitale voorlichting is betrouwbaar, want het is getoetst door het Kenniscentrum Kraamzorg (KCKZ) en voldoen aan de richtlijnen en protocollen kraamzorg. Zo nodig worden de video's aangepast aan de nieuwe protocollen/richtlijnen van het KCKZ, aller nieuwste protocollensite, 11 april 2023. Dat is een prettig gevoel voor de cliënten.
Een overeenkomst met Babybalance leidt ook automatisch tot vergoeding van de zorgverzekeraar, omdat we aan alle voorwaarden voldoen.
Een paar tips om Babybalance actief in de praktijk te brengen met het zorgplan:
- Bekijk als kraamzorgprofessional samen met het gezin de voorlichtings-en instructievideo's, vul deze ter plekke aan met informatie en geeft extra tips. Zo werk je proactief met deze online vorm van kraamzorg én is het een onderdeel van het zorgplan.
- Als er een taalbarrière is kan de kraamverzorgende en/of cliënt de ondertiteling aanzetten bij de Premium video's. Er zijn meerdere talen beschikbaar.
- De kraamverzorgende kan het gezin doorverwijzen naar specifieke video's voor de uren dat zij niet aanwezig is. Informatieve video's zijn bijvoorbeeld ‘veilig slapen’ en ‘wieg opmaken’. Noteer bijvoorbeeld tips voor bepaalde video's in het kraamdossier.
- Tijdens het beeldbellen kan de intaker van de kraamzorgorganisatie aan de hand van de video's vragen beantwoorden of tips geven.
- Neem de uitslagen van de quiz die de ouder heeft gemaakt tijdens haar zwangerschap. Zo weet je of alle informatie goed begrepen is door de kraamvrouw of dat er nog aandachtspunten zijn.
Tot slot is het goed om te weten, dat;
# Babybalance is onafhankelijk en biedt betrouwbare informatie.
# Er is geen kraamzorgorganisatie verbonden aan Babybalance.
# Babybalance maakt geen gebruik van reclame als inkomstenbron.
# Babybalance verstrekt geen data aan anderen.
# De initiatiefneemsters van Babybalance zijn jarenlang werkzaam geweest in de kraamzorg.
Contact
Wil je graag meer weten over de mogelijkheden om Babybalance in tezetten?
Stuur ons een berichtje via ons contactformulier