Veelgestelde vragen

 

 

Over Babybalance

Wat biedt Babybalance mij?

  • Aan de hand van kortere en langere video's, de premium en partner video's, laten we je zien hoe je tijdens je zwangerschap jezelf kunt voorbereiden op de komst van je baby. Of hoe je gedurende je kraamtijd en tot en met drie maanden na de geboorte voor je baby kunt zorgen. Babybalance biedt je in deze video’s voorlichting en instructies over uiteenlopende onderwerpen, variërend van: 'Wat neem je mee naar het ziekenhuis voor je bevalling', tot de luier omdoen, borstvoeding geven en voorbeelden van aangename draagtechnieken.
  • De informatie die je krijgt via de Premium video’s, zijn meertalig ondertiteld. We maken ze met respect voor culturele achtergrond en gewoonten.
  • Alle video's zijn getoets door Kenniscentrum Kraamzorg. Ze voldoen daarmee aan alle richtlijnen. Dat betekent altijd zekerheid dat je het goed doet. Een veilig gevoel.
  • Je vindt de video's op deze website of bekijk ze in onze Babybalance-app. Die download je binnen in je eigen profielpagina. 
  • Als je een Premium Babybalance-account hebt, ontvang je ook per trimester een online e-magazine boorvol informatie en zelfs een kennisquiz.
  • Zo heb je wat je nodig hebt om je baby een veilige en gezonde start te geven, altijd en overal bij de hand.

 

Waar helpt Babybalance mij bij?

  • Omdat je tijdens je zwangerschap al toegang hebt tot alle informatie van Babybalance zoals de Premium video's, trimester(s) online e-magazine en de kennisquiz, kun je jezelf en/of je partner goed voorbereiden op wat er gaat komen.
  • Tijdens de kraamweek zorgt de kraamverzorgende dat de fysieke en digitale kraamzorg hand in hand gaat. De kraamverzorgende kan aangeven waar je de informatie die zij heeft gegeven op je gemak na kunt kijken in een Premium video.
  • De digitale kraamzorg kan een mooie en langer durende aanvulling zijn op de kraamzorg als je minimale of minder fysieke kraamzorg ontvangt.
  • Als je ergens tegenaan loopt, kun je de informatie uit de Premium video's bespreken met je kraamverzorgende. Zij kan extra tips en informatie geven.
  • Daarbij zijn de Premium video's een fijne back-up als je het even niet meer weet, als de kraamverzorgende er niet (meer) is.
  • Met de quiz die je doet over de informatie uit de video's kun je checken of je alles goed hebt begrepen. Of misschien wil je juist nog wat zaken checken bij je kraamverzorgende voor ze vertrekt.

Wie zijn de professionals met wie jullie werken?

Babybalance biedt in haar video’s betrouwbare voorlichting en instructies. Die zijn gebaseerd op de protocollaire richtlijnen voor de kraamzorg en de jarenlange ervaring van zorgprofessionals uit de kraamzorg, verloskunde en lactatiekunde.

Net als Babybalance, zullen zij je vertellen dat er meerdere manieren zijn om bepaalde handelingen te verrichten. Hun input en adviezen komen terug in de Premium instructievideo's, trimester(s) e-magazine en de kennisquiz. Kies vooral wat goed bij jou past.   

De video's zijn gemaakt volgens de landelijke richtlijnen en getoets door het Kenniscentrum Kraamzorg.

Gebruik maken van Babybalance

Hoe krijg ik als particulier toegang tot de video's?

Particulier kan zijn; Je hebt een zorgverzekeraar die Babybalance niet vergoedt; je bent niet verzekerd bij een Nederlandse zorgverzekering; je bent niet zwanger; je staat ingeschreven bij een kraamzorgbureau die geen overeenkomst heeft met Babybalance; je ontvangt geen kraamzorg meer of de kraamzorgperiode is voorbij. Op dit moment is het nog niet mogelijk om als particulier toegang te krijgen tot  de volledige video’s. 

Hoe kan ik gebruik maken van Babybalance en wat zijn de voorwaarden?

Je krijgt onbeperkt toegang tot de Premium video's, trimester(s) e-magazine en de kennisquiz gedurende de hele periode vanaf aanmelding tot en met drie maanden na je uitgerekende datum.

Als onderstaande punten in orde zijn, dan krijg je binnen 3 werkdagen een melding van ons dat je account actief is.

  • Je zorgverzekeraar heeft Babybalance opgenomen in het kraamzorgpakket. Check het hier
  • Je kraamzorgbureau heeft een overeenkomst met Babybalance.
    Bekijk hier of jouw kraamzorgbureau is aangesloten.
  • Je kunt een account aanvragen vanaf de eerste dag van je zwangerschap tot en met de laatste dag waarop je kraamverzorgende bij je in huis is.
  • Het account is altijd op de naam en de zorgverzekeraar van de (aanstaande) moeder.
  • Een Babybalance-account is altijd in combinatie met fysieke kraamzorg.
  • Je, zodra jij een account hebt aangemaakt, Babybalance je gegevens checkt voordat je account wordt geactiveerd.

Wordt het Babybalance vergoedt; kraamzorguren & eigen bijdrage

  • Toegang tot Babybalance wordt door je zorgverzekeraar vergoed zolang je standaard tussen de 24 á 49 uur kraamzorg ontvangt of in iedergeval binnen de 80 uur blijft.
  • Het Babybalance-account vertegenwoordigt de waarde van één fysiek kraamzorguur. Deze afspraken zijn opgenomen in een overeenkomst tussen de zorgverzekeraar en kraamzorgbureau. Jouw kraamzorgbureau kan je hier eventueel meer overtellen.
  • Je betaald geen Wettelijke Eigen Bijdrage of eigen risico voor een Babybalance-account.

Waarom en welke kraamzorgbureau's hebben een overeenkomst met Babybalance?

Digitale kraamzorg, zoals Babybalance is altijd in combinatie met fysieke kraamzorg, één kraamzorgpakket. Het Babybalance-account wordt alleen vergoed door jouw zorgverzekeraar via jouw kraamzorgbureau.

Bekijk hier welke kraamzorgbureaus op dit moment zijn aangesloten.

Is jouw kraamzorgbureau nog niet aangesloten? Geen probleem. Laat hen weten dat je een account hebt aangevraagd en vraag of ze contact met ons opnemen. Dan regelen wij dat voor je. Je krijgt van ons bericht als het rond is, daarna heb je snel toegang.
 

Waarom en welke zorgverzekeraars vergoeden Babybalance?

Alle zorgverzekeraars vinden digitale kraamzorg een waarvolle aanvulling op de fyseke kraamzorg. Eind 2020 is daarom besloten dat digitale kraamzorg, zoals Babybalance basisverzekerde zorg is.

Alle zorgverzekeraars vergoeden een Babybalance-account alleen in combinatie met fysieke kraamzorg via jouw kraamzorgbureau, één kraamzorgpakket.

Een Babybalance account wordt volledig vergoed vanuit je basisverzekering. Plus je betaalt geen Wettelijke Eigen Bijdrage of Eigen risico.

Waarom kan ik geen Premium video's bekijken?

  • Je bent niet ingelogd.
  • Je hebt nog geen account aangemaakt.
  • Je account is nog niet geactiveerd omdat;
    - je gegevens worden nog gecontroleerd, maximaal 2 werkdagen.
    - je gegevens zijn niet juist ingevuld, je hebt hiervoor een e-mail ontvangen.
  • Je kraamzorgbureau heeft geen overeenkomst met Babybalance, je hebt hiervoor een e-mail ontvangen.

Belangrijk: Check voor de zekerheid je Spambox!

Zijn de Premium video's meertalig te bekijken?

  • Op dit moment zijn alle Premium video's nu nog alleen op de website van Babybalance en Apple/iOS app meertalig ondertiteld. Voor Android /Google play zal deze ook binnenkort beschikbaar zijn.
  • Maak je gebruik van onze app? Maak dan een snelkoppeling in het startscherm van je mobiel naar onze website zodat je toch gebruik kunt maken van wel of geen ondertiteling.
  • Je kunt op dit moment kiezen uit de volgende talen; Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Arabisch,Oekraïens,Turks en Pools. 

Om gebruik te kunnen maken van de ondertiteling volg je deze stappen;

  • Klik op pijltje in de video om deze te bekijken oftewel te laten lopen.
  • Hierna zie je rechtsonder de video het icoontje [cc] staan
    of bij iOS/Safari drie stippen, hier klik je op om de ondertiteling aan of uit te schakelen.
  • Naast de [cc] staat een tandwieltje, hiermee kun je de juiste ondertiteling taal aanklikken.
    Zie je drie stippen dan zie je een klein rechthoekje met daarbij ondertiteling, hier klik je op om de juiste taal te kiezen.

Vragen en antwoorden voor kraamzorgaanbieders

Wat voor meerwaarde biedt Babybalance voor onze cliënten?

Deze digitale vorm kan ingezet worden ter ondersteuning van de voorlichting- en instructie zoals bedoeld in het Landelijke Indicatie Protocol (LIP).

  • Hierdoor kunnen (as) ouders zich eerder voorbereiden op de komst van hun kindje, de kraamtijd. Zodat als de kraamverzorgende de zorgt start de kennis in de praktijk kan uitdiepen. 
  • Visuele voorlichting- en instructie wordt vaker beter begrepen.
  • Het kan een extra bijdrage leveren van ondersteuning bij gezinnen die de minimale of minder kraamzorguren ontvangen dan geindiceerd.
  • Daarbij zijn de voorlichting- en instructievideo's een fijne back-up als de kraamverzorgende niet (meer) aanwezig is in het gezin. Het account blijft tot en met drie maanden na de uitgerekende datum geactiveerd.
  • Ouders herkennen zichzelf in de video's omdat een aantal video's samen gemaakt zijn met ouders.
  • Ouders betalen geen Wettelijke Eigen Bijdrage (WEB) voor digitale voorlichting- en instructie. 
  • Alle video's zijn getoets door Kenniscentrum Kraamzorg en voldoen aan alle richtlijnen.

 

Wat is de meerwaarde voor ons als kraamzorgaanbieder?

Juist de combinatie van fysieke en digitale voorlichting-en instructie is sterk; de kraamprofessional zet actief de digitale voorlichting-en instructie in de kraamzorg, de (aanstaande) moeder gebruikt het om zich voor te bereiden en erover in gesprek te gaan met de kraamprofessional, laatst genoemde checkt ook of alles goed begrepen is.

Op die manier is de waardevolle combinatie ontstaan van traditionele kraamzorg thuis met de modernste, betrouwbare online voorlichting-en instructie via bijvoorbeeld deze website of onze Babybalance-app.

Hoe kunnen wij als kraamzorgaanbieder Babybalance actief in de praktijk brengen?

Een paar tips om Babybalance actief in de praktijk te brengen met het zorgplan:

  • Consulente en/of intaker: tijdens het beeld en/of huisintake kan er aan de hand van de video's vragen beantwoord worden of tips gegeven worden.
  • Kraamverzorgende: kan samen met het gezin de voorlichting-en instructievideo's bekijken en deze ter plekke aanvullen met informatie of extra tips.
  • Kraamverzorgende: kan het gezin doorverwijzen naar specifieke video's voor de uren dat zij niet aanwezig is. Zij kan bijvoorbeeld tips noteren voor bepaalde video's in het kraamdossier.
  • Wanneer je als kraamzorgprofessional, contact hebt met de (aanstaande) moeder en de kennisquiz is door haar gemaakt, neem dan eventueel de uitslagen van de quiz samen met de (aanstaande) moeder door. Zo weet je of alle informatie goed begrepen is en/of dat er nog aandachtspunten zijn.

Daarnaast krijgt iedere kraamzorgorganisatie die een samenwerkingsovereenkomst heeft met Babybalance een gratis algemeen Babybalance-account, toegang tot alleen de (premium)video's, die zij kan gebruiken om de zwangere cliënt voorbeelden te laten zien. Zo speelt de kraamzorgorganisatie optimaal in op de individuele behoefte van de zwangere vrouw; echt kraamzorg op maat. 

Digitale voorlichting-en instructie in de basisverzekerde zorg, wat betekent dat?

De belangrijkste verandering is dat digitale voorlichting-en instructie onderdeel is geworden van de kraamzorg. Met andere woorden; kraamzorgorganisaties die Babybalance aanbieden in combinatie met hun fysieke kraamzorg krijgen van alle zorgverzekeraars zowel de fysieke als de digitale kraamzorg vergoed. 

Het Babybalance-account vertegenwoordigt de waarden van één fysiek kraamzorguur binnen het Landelijke Indicatie Protocol LIP.

Belangrijk: Over de digitale voorlichting-en instructie betaald de cliënt voor het komende jaar geen Wettelijke Eigen Bijdrage (WEB). 

Wat zijn de voorwaarden voor een vergoeding vanuit de basiszorgverzekering?

  • Digitale voorlichting-en instructie is geintegreerd in het aantal uren kraamzorg en wordt gedeclareerd door de kraamzorgaanbieder die ook de fysieke kraamzorg verleent.
  • De voorlichting-en instructie is geindiceerd conform het LIP.
  • De digitale voorlichting-en instructie is geintergreerd in het zorgplan.
  • De inhoud van digtale voorlichting-en instructie voldoet aan de KCKZ-richtlijnen.
  • De inzet van digitale voorlichting-en instructie vervangt fysieke uren kraamzorg en mag niet leiden tot uitbreiding van het aantal uren.
  • In de digitale omgeving waarin de voorlichting- en instructie wordt gegeven is een controlemechanisme geintegreerd waarmee gecontroleerd wordt dat de kraamvrouw de informatie goed begrepen heeft.

De zorgverzekeraars hebben schriftelijk aangegeven dat kraamzorgorganisaties met de inzet van Babybalance t.a.v. digitale voorlichting- en instructie voldoet aan bovenstaande. 

 

Hoe kunnen wij als kraamzorgaanbieder een samenwerking aangaan?

Om digitale voorlichting- en instuctie zoals Babybalance te kunnen aanbieden aan jullie cliënten sluit je als kraamzorgorganisatie een samenwerkingsovereenkomst met ons af. Neem daarvoor contact met ons op. We vertellen je er graag meer over.

Wat is nog goed om te weten over Babybalance als kraamzorgaanbieder?

  • Babybalance is onafhankelijk en biedt betrouwbare informatie.
  • Er is geen kraamzorgorganisatie verbonden aan Babybalance.
  • Babybalance maakt geen gebruik van reclame als inkomsten.
  • Babybalance verstrekt geen data aan anderen.
  • De initiatiefneemsters van Babybalance zijn jarenlang werkzaam geweest in de kraamzorg.

Problemen & oplossingen

Ik kan niet inloggen in mijn Babybalance app.

Om te kunnen inloggen in de app gebruik je de zelfde inloggegevens die je ook gebruikt bij het inloggen op de website van Babybalance. De app en de website van Babybalance zijn namelijk aan elkaar gekoppeld.

Ik heb tijdens het afspelen van de video's geen geluid.

  • Dat het geluid het niet doet is een mobiel/toestel probleem want het geluid van de Babybalance video's zit gekoppeld "in" de video.
  • Bij de Babybalance video's werkt alleen het geluid niet wanneer het videobeeld het ook niet doet. Het geluid speelt automatisch af samen met het beeld.

We raden je het volgende aan:

  • Je kunt als eerste je mobiel/tablet helemaal uitzetten, even wachten en dan weer opnieuw aanzetten.
  • Nog geen geluid, check bij andere apps die je gebruikt of bij deze apps het geluid het wel doet.
  • Als daar het geluid het doet, dan kun je de Babybalance app helemaal verwijderen en deze opnieuw installeren. Hiermee zou het probleem van geen geluid verholpen moeten zijn.
  • Je kunt daarbij ook altijd nog even checken of je op je mobiel/tablet al de nieuwste software update hebt geinstalleerd.
  • Mocht je een tablet hebben dan kun je hierop checken of het geluid in de app het wel doet.
  • En check ook of de geluid/volume knop goed staat.

De pop-up voor het maken van de quiz blijft maar in beeld komen.

Wij hebben de pop-up zo gemaakt dat je deze bij ingelogd blijven 2 tot maximaal 3 keer te zien krijgt.

  • Je ontvangt eerst een herinnering op jouw profielpagina bij 32 weken zwangerschap via jouw profielpagina.
  • De pop-up komt pas bij 33 weken, 35 weken en 38 weken zwangerschap naar voren op de website. En dan ook alleen als je bent ingelogd.
  • Ben je ingelogd en blijft je ingelogd dan krijg je de pop-up éénmaal te zien in week 33 en éénmaal in week 35 of 38 van je zwangerschap. Dus maximaal 3 keer. 

Belangrijk! Wanneer je iedere keer uitlogt dan krijg je de pop-up vaker te zien. Dit zal alleen gebeuren tot en met de 38ste week van je zwangerschap. Daarna krijgt je de pop-up niet meer te zien. 

Ik krijg via mijn wachtwoord sleutelhanger Apple (iPhone) een melding dat mijn gegevens inclusief wachtwoord mogelijk betrokken zijn bij een datalek.

Dat betekent dat je het wachtwoord elders eerder hebt gebruikt en daar is een datalek geweest. Dus het gebruikte wachtwoord is nu publiek. Appel (iPhone) geeft het aan wanneer je dit, nu publieke, wachtwoord weer gebruikt, want andere kunnen dan zo inloggen met je gegevens.

We raden je het volgende aan:

  • Het wachtwoord voor het Babybalance-account te wijzigen.
  • Het is ook beter om het wachtwoord helemaal niet meer te gebruiken bij andere websites en deze zo nodig ook te vernieuwen.

Diversen

Hoe gaan jullie om met de privacy van mijn gegevens?

Wij gaan uiterst zorgvuldig om met de informatie die je opgeeft. Meer informatie vindt je in ons privacy beleid.

Is Babybalance commercieel?

Babybalance is een bedrijf en verstrekt in haar video’s deskundige en betrouwbare informatie. Wij geven geen waardeoordeel over welke verzorgings- of andere baby producten het beste gebruikt kunnen worden. Om die reden zie je op onze site ook geen advertentiebanners.
Wij geven zo onafhankelijk mogelijk advies over jou en de zorg voor je baby tijdens je zwangerschap, je kraamtijd en de periode daarna (tot en met drie maanden na de geboorte).

Jullie filmen baby’s, is dat ethisch verantwoord?

Babybalance is zich bewust van de ethische normen en past deze met de grootst mogelijke zorgvuldigheid toe. De baby’s uit de premiumvideo's worden gefilmd met toestemming van de ouders. Je kunt de video’s niet kopiëren en op andere sites plaatsen. Op YouTube is slechts een korte trailer te zien.

Ik en mijn baby willen wel meedoen in een video. Kan dat?

Je bent harte welkom om je op te geven! Samen met professionals en jouw baby breng je verschillende handelingen in beeld die andere ouders helpen om voor hun baby te zorgen. Je kunt je opgeven via het contactformulier!
Vermeld a.u.b. je naam, adres en telefoonnummer waar we je overdag kunnen bereiken en wanneer je gaat bevallen of hoe oud je baby al is. Dan nemen we contact met je op om de mogelijkheden te bespreken en eventueel afspraken te maken.

Ik heb suggesties voor video’s.

Als ouder weet je precies wat je nodig hebt of waar behoefte aan is.  We stellen je dan ook graag de vraag: ‘Wat wil jij zien en leren?’. Het antwoord daarop vernemen we graag via Facebook of neem contact met ons op via het contactformulier.
Het stelt ons in staat om premiumvideo's te ontwikkelen die aansluiten bij jouw behoefte. We horen graag van je want Babybalance is er voor jou!

Ik wil mijn account en bijhorende gegevens verwijderen, hoe doe ik dat?

Je kunt je account laten verwijderen door een e-mail te sturen naar info@babybalance.nl of via het contactformulier.
We zullen je account met al je gegevens in zijn geheel dan binnen 2 werkdagen voor je verwijderen. Je ontvangt van Babybalance een screenshot wanneer dit is gedaan. De e-mail gegevens die gekoppeld zijn aan de e-magazines worden dan ook automatisch verwijderd en deze zul je dan ook niet meer ontvangen.  

Aangesloten kraamzorgbureaus & partners

Aangesloten kraamzorgbureaus
Onze partners
Longfonds
Puur Persoonlijk
Boekstart
Stichting Babyspullen
Terug naar boven